دانلود تجربیات برتر تربیتی ( چگونگی اجرای بهینه کردن طرح ارزشیابی توصیفی )
0
9.9k
دانلود تجربیات برتر تربیتی ( چگونگی اجرای بهینه کردن طرح ارزشیابی توصیفی )
فرمت فایل: word قابل ویرایش
تعداد صفحات: 23
شرحی از فایل:
تعداد صفحات: 23
شرحی از فایل:
نقش آموزش و پرورش با پیشرفت روز افزون علوم و تکنولوژی دگرگون شده است به طوریکه امروزه وظیفه اصلی نظام آموزشی کشف و پرورش استعدادها و تواناییهای هنرجویان برای شرکت در فعالیتهای سازنده اجتماعی است بر این اساس ارزشیابی نیز یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش و بخش جدایی ناپذیر آن خواهد بود . چرا که ارزشیابی تنها به امتحان پایانی یک پایه یا دوره تحصیلی محدود نمی شود بلکه به عنوان وسیلهای برای هدایت مستمر یادگیری هنرجویان و مقاصد گوناگون همراه با فرآیند آموزش وپرورش در جهت تحقق هدفهای آن به کار می رود .
لذا ارزشیابی برای یادگیری ، همگام با یادگیری و در خدمت یادگیری به عنوان یکی از مهمترین وظایف هنرآموزان است زیرا تعیین میزان موفقیت آنان در برنامه ریزی و پیش بینی فرصتهای مناسب و هدایت فرایندهای یاددهی – یادگیری از یک سو و حصول اطمینان از دستیابی هنرجویان به اهداف پیش بینی شده ازسوی دیگر با انجام این وظیفه ی هنرآموز تحقق می پذیرد.
ارزشیابی ازنظر (گی- 1991 ) : یک فرایند نظام یافته ( سیستماتیک برای جمع آوری ، تحلیل و تفسیر اطلاعات است تا تعیین شود که آیا هدفهای مورد نظر تحقق یافته اند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی. ارزشيابي فرايندي مستمر و كاملا عملي است كه از 4 مرحله اصلي جمع آوري شواهد،تغيير شواهد،و استفاده از نتايج تشكيل شده است و اين 4 مرحله به صورتي پويا با يكديگر در ارتباط هستند.
ارزشیابی موسوم به توصیفی طرحی برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی هنرجویان دوره هنرستان است که یکی از ویژگیهای آن اعلام نتایج ارزشیابی به صورت توصیفی است بر اساس این طرح هنرآموز با به کارگیری روشها و ابزارها ی متنوع به دنبال اطلاعاتی استکه بر اساس آن بتواند درباره بهبود یادگیری دانَ اموزان و بهینه سازی روشهای تدریس خود تصمیم گیری کرده و اقدامات ضروری به اجرا درآورد به عبارت دیگر مهمترین ویژگی ارزشیابی در این طرح جهت گیری اصلاحی آن است زیرا این فرصت را به هنرآموز و هنرجو می دهد که برای تحقق اهداف و انتظارات آموزشی در موقع مناسب تغییرات لازم رادر فعالیتهای یاددهی– یادگیری به عمل آورند. بر اساس این طرح هنرجویان در فرایند آموزش به طور پیوسته مورد ارزشیابی قرار می گیرند و هنرآموز با به کارگیری ابزار های مختلف اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و ثبت کرده و با استفاده از نتایج آن و با در نظر گرفتن اهداف و انتظارات آموزشی درباره ی وضعیت فرد داوری کرده و به طور مستمر به هنرجو – اولیاء باز خورد می دهد و آنهارا در جریان نقاط قوت و ضعف کارشان قرار داده و توصیه های لازم را ارائه می دهد.
گزارش رسمی وضعیت تلاش، موفقیت و پیشرفت تحصیلی – تربیتی هنرجویان از طریق کارنامه ای شامل باز خورد های توصیفی مورد نیاز همراه با مقیاسهای رتبه ای ( خیلی خوب ، خوب ، قابل قبول ، نیازمند تلاش و آموزش بیشتر ) به جای مقیاس ( 20- 0 ) به افراد ذینفع ( هنرجو، اولیاء و .... ) منعکس می گردد.
لذا ارزشیابی برای یادگیری ، همگام با یادگیری و در خدمت یادگیری به عنوان یکی از مهمترین وظایف هنرآموزان است زیرا تعیین میزان موفقیت آنان در برنامه ریزی و پیش بینی فرصتهای مناسب و هدایت فرایندهای یاددهی – یادگیری از یک سو و حصول اطمینان از دستیابی هنرجویان به اهداف پیش بینی شده ازسوی دیگر با انجام این وظیفه ی هنرآموز تحقق می پذیرد.
ارزشیابی ازنظر (گی- 1991 ) : یک فرایند نظام یافته ( سیستماتیک برای جمع آوری ، تحلیل و تفسیر اطلاعات است تا تعیین شود که آیا هدفهای مورد نظر تحقق یافته اند یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی. ارزشيابي فرايندي مستمر و كاملا عملي است كه از 4 مرحله اصلي جمع آوري شواهد،تغيير شواهد،و استفاده از نتايج تشكيل شده است و اين 4 مرحله به صورتي پويا با يكديگر در ارتباط هستند.
ارزشیابی موسوم به توصیفی طرحی برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی هنرجویان دوره هنرستان است که یکی از ویژگیهای آن اعلام نتایج ارزشیابی به صورت توصیفی است بر اساس این طرح هنرآموز با به کارگیری روشها و ابزارها ی متنوع به دنبال اطلاعاتی استکه بر اساس آن بتواند درباره بهبود یادگیری دانَ اموزان و بهینه سازی روشهای تدریس خود تصمیم گیری کرده و اقدامات ضروری به اجرا درآورد به عبارت دیگر مهمترین ویژگی ارزشیابی در این طرح جهت گیری اصلاحی آن است زیرا این فرصت را به هنرآموز و هنرجو می دهد که برای تحقق اهداف و انتظارات آموزشی در موقع مناسب تغییرات لازم رادر فعالیتهای یاددهی– یادگیری به عمل آورند. بر اساس این طرح هنرجویان در فرایند آموزش به طور پیوسته مورد ارزشیابی قرار می گیرند و هنرآموز با به کارگیری ابزار های مختلف اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و ثبت کرده و با استفاده از نتایج آن و با در نظر گرفتن اهداف و انتظارات آموزشی درباره ی وضعیت فرد داوری کرده و به طور مستمر به هنرجو – اولیاء باز خورد می دهد و آنهارا در جریان نقاط قوت و ضعف کارشان قرار داده و توصیه های لازم را ارائه می دهد.
گزارش رسمی وضعیت تلاش، موفقیت و پیشرفت تحصیلی – تربیتی هنرجویان از طریق کارنامه ای شامل باز خورد های توصیفی مورد نیاز همراه با مقیاسهای رتبه ای ( خیلی خوب ، خوب ، قابل قبول ، نیازمند تلاش و آموزش بیشتر ) به جای مقیاس ( 20- 0 ) به افراد ذینفع ( هنرجو، اولیاء و .... ) منعکس می گردد.