اهداف بر اساس تلفیقی از هدف نویسی برنامه درسی ملی و طبقهبندی جدید بلوم سطح هدف اهداف و پیامدها وجود تعامل بین معلم و دانش آم
تعدادصفحات 5
فرمت فایل WORD
چکیده فایل دانلودی
دانلود فایل طرح درس رو زانه درس آب و آبادانی آموزش قرآن پایه ششم
طرح درس رو زانه درس آب و آبادانی آموزش قرآن پایه ششم |
|||||||||||||||||||||||||||
شماره طرح درس: 9 |
موضوع درس: آب و آبادانی |
تاریخ اجرا: |
مدت اجرا: |
|
|||||||||||||||||||||||
مجری: |
کلاس: ششم |
تعداد فراگیران: |
مکان: |
|
|||||||||||||||||||||||
الف: قبــل از تـــــــدریــس |
|||||||||||||||||||||||||||
اهداف بر اساس تلفیقی از هدف نویسی برنامه درسی ملی و طبقهبندی جدید بلوم |
|||||||||||||||||||||||||||
اهداف و پیامدها وجود تعامل بین معلم و دانش آموزان در فراگیری درس آب و آبادانی فعالیت بر اساس اهداف معین واز پیش تعیین شده در فراگیری درس آب و آبادانی طراحی منظم با توجه به موقعیت و امکانات درس آب و آبادانی ایجاد فرصت و تسهیل یادگیری در فراگیری درس آب و آبادانی
|
|
||||||||||||||||||||||||||
دانش آموزان باید مفاهیم درس آب و آبادانی را در پایه ششم به طور کامل فرا بگیرند. |
|
||||||||||||||||||||||||||
1. تعدادجلساتی که در هفته به این تدریس کتاب آموزش قرآن درس آب و آبادانی پایه ششم اختصاص داده شده است . 2. تعداد دروس کتاب درسی با رعایت پیچیدگی مفاهیم کتاب آموزش قرآن درس آب و آبادانی پایه ششم 3. تعدا د ماهی که به این درس کتاب آموزش قرآن درس آب و آبادانی پایه ششم تخصیص یافته است. بنا بر این بعد از در نظر گرفتن مسائل و مواردی که ذکر گردید،زمانبندی کتاب آموزش قرآن درس آب و آبادانی پایه ششم را بررسی و تدوین می نماییم.
|
|
||||||||||||||||||||||||||
اهداف (با رعایت توالی محتوای درسی) انتظارات در پایان آموزش |
حیطه و سطح در بلوم |
عناصر برنامه درسی ملی تعقـل، ایمـان، علـم، عمـل و اخـلاق |
|
||||||||||||||||||||||||
عنصر |
عرصه ارتباط با |
|
|||||||||||||||||||||||||
خود |
خدا |
خلق |
خلقت |
|
|||||||||||||||||||||||
اندیشیدن در مورد توانایی های دیگران و چگونگی تدریس کتاب آموزش قرآن درس آب و آبادانی پایه ششم |
شناختی |
تفکر |
|
|
* |
|
|
||||||||||||||||||||
علاقه به استفاده از نتایج تدریس کتاب آموزش قرآن درس آب و آبادانی پایه ششم |
عاطفی |
ایمان |
|
|
* |
|
|
||||||||||||||||||||
آگاهی و اطلاع از کاربرد این درس در زندگی روزمره |
شناختی |
علم |
|
|
* |
|
|
||||||||||||||||||||
تفکر در مورد دانستنی های تدریس کتاب آموزش قرآن درس آب و آبادانی پایه ششم |
شناختی |
عمل |
* |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
ایمان و باور داشتن به فراگیری تدریس کتاب آموزش قرآن درس آب و آبادانی پایه ششم |
عاطفی |
اخلاق |
* |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
فکر کردن در مورد توانایی های دیگران و مفاهیم درس و زندگی چه ارتباطی با هم دارند |
شناختی |
تفکر |
|
|
|
* |
|
||||||||||||||||||||
علاقه به استفاده از عمل کاربرد درس و محاسبه های مربوط به محیط بیرون و طبیعت |
روانی حرکتی |
ایمان |
|
|
|
* |
|
||||||||||||||||||||
درک و آگاهی از اندازه گیری آفریده های خداوند در طبیعت |
شناختی |
علم |
|
|
|
* |
|
||||||||||||||||||||
استفاده از درس در طبیعت |
روانی حرکتی |
عمل |
|
|
|
* |
|
||||||||||||||||||||
اندیشیدن در مورد اینکه در طبیعت چگونه می توان از این روش استفاده کرد و خدا نیز چگونه به کار برده است. |
شناختی |
اخلاق |
* |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
ایمان داشتن به اینکه می توانم با تدریس کتاب آموزش قرآن درس آب و آبادانی پایه ششم بهتر زندگی کنم |
روانی حرکتی |
ایمان |
* |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
درک و آگاهی نسبت به شناخت این درس به عنوان نعمت الهی |
شناختی |
تفکر |
* |
|
|
|
|
||||||||||||||||||||
آشنایی کامل دانش آموزان با مفهوم درس و ایجاد تفکر و خلاقیت در فرایند یاد دهی – یادگیری
|
|
||||||||||||||||||||||||||
Cd های آموزشی .تولید محتوای الکترونیکی.پاورپوینت آموزشی.قلم نوری.برد هوشمند |
|
||||||||||||||||||||||||||
با یاد و نام خدا و سلام و احوالپرسی بررسی وضعیت روحی و روانی و حضور و غیاب و پرسش و پاسخ |
|
||||||||||||||||||||||||||
معلم بعد از احوالپرسی نظر دانش آموزان را راجع به کتاب آموزش قرآن پایه ششم و درس آب و آبادانی می پرسد و روش های علاقه مند نمودن دانش آموزان به این درس را به کار می گیرد. |
زمان 8 دقیقه |
|
|||||||||||||||||||||||||
معلم کلاس را آماده کرده و به صورت یو شکل در می آورد و دانش آموزان را به چند گروه تقسیم می کند که بهتر بتواند با دانش آموزان ارتباط برقرار کرده و درس آب و آبادانی را تدریس نماید. |
|
||||||||||||||||||||||||||
بالا بردن قدرت استدلال دانش آموزان با استفاده از شیوه ی مناسب- علاقه مند کردن دانش آموزان به تدریس کتاب آموزش قرآن درس آب و آبادانی پایه ششم و بیان موارد مختلف و توجه دادن آنها به اهداف درس |
زمان: متناوب |
|
|||||||||||||||||||||||||
معلم درباره موضوعاتی که در درس آب و آبادانی در کتاب آموزش قرآن پایه ششم وجود دارد به دانش آموزان تعدادی برگه که از قبل سؤالاتی نوشته شده می دهد تا به سؤالات پاسخ دهند و هم گروهی ها آنها را تصحیح کنند. |
زمان: 5 دقیقه |
|
|||||||||||||||||||||||||
پرسش و پاسخ، گروهی |
|
||||||||||||||||||||||||||
ب: فعالیتهای مرحله حین تدریس |
|||||||||||||||||||||||||||
· توجه ویژه به تفاوت های فردی در بین دانش آموزان · اهمیت نحوه ی رفتار معلم با دانش آموز · ایجاد جو دوستانه جهت جلوگیری از خستگی دانش آموزان · استفاده ی بهینه از حداقل امکانات · توجه به دانش آموزان ویژه و کم حرف . · استفاده از تجربیات نو و به روز و در دسترس دانش آموزان جهت تدریس . · مشارکت کلیه ی دانش آموزان در امر تدریس . · تقویت هوش بینایی ، شنوایی و گویایی در دانش آموزان با طرح پرسش های گوناگون |
زمان: 5 دقیقه |
|
|||||||||||||||||||||||||
فعالیتهای معلم- دانشآموز: این فعالیتها به صورت تلفیقی مطرح میشود و تفکیک آن به معنای مجزا بودن فعالیتهای معلم و دانشآموز است و منطقی به نظر نمیرسد و به همین خاطر از خطچین استفاده شده است.
|
|
||||||||||||||||||||||||||
- پس از آموزش درس به صورت کلامی، از دانش آموزان خواسته می شود فعالیت ها را به صورت نمایش انجام دهند. - بعد از بررسی فعالیت های انجام شده توسط دانش آموزان از آنها خواسته می شود سوالات کار در کلاس هم به صورت گروهی انجام دهند.و برای آن یک بازی بسازند. |
|
||||||||||||||||||||||||||
ج: فعالیتهای تکمیلی |
|||||||||||||||||||||||||||
الف: تکوینی (در جریان تدریس) پس از نظارت بر کار دانش آموزان از گروه ها خواسته می شود که با مشورت هم گروهی های خود چگونگی انجام درس آب و آبادانی ، توجه به فعالیت های انجام شده را با راهنمایی سرگروه انجام دهند. ب: ارزشیابی تراکمی با استفاده از کارت های آموزشی از دانش آموزان خواسته می شود که سوالات مربوط به درس آب و آبادانی را جواب دهند. |
زمان: در طول تدریس 5 دقیقه زمان |
|
|||||||||||||||||||||||||
پس از نظارت بر کار دانش آموزان از گروه ها خواسته می شود که با مشورت هم گروهی های خود چگونگی انجام درس ، توجه به فعالیت های انجام شده را با راهنمایی سرگروه انجام دهند. |
زمان: 5 دقیقه |
|
|||||||||||||||||||||||||
از دانش آموزان خواسته می شود، تا برای جلسه ی بعد با توجه به تدریس کتاب آموزش قرآن درس آب و آبادانی پایه ششم نمونه واقعی در زندگی بیان کنند. |
زمان: 3 دقیقه |
|
|||||||||||||||||||||||||
– کریمی،یوسف( 1392 ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها. تهران: نشرارسباران. – کریمی،یوسف( 1390 ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران. – کریمی،ي. ( 1389 ). روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،مفاهیم وکاربردها(چاپ یازدهم).تهران: نشرارسباران. – وینرایت،ویلیام(بیتا). عقل ودل. ترجمه: محمدهادي شهاب( 1394 ). قم: انتشارات پژوهشگاه آموزش قرآن ومعارف اسلامی. – مارشال،کاترین وراسمن،گرچنب. ( 2014 ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان وسیدمحمداعرابی(2016).تهران: انتشارات دفترپژوهشهاي فرهنگی. ) .– مارشال،ك. وراسمن،گ. ب. ( 2015 ). روش تحقیق کیفی. ترجمه: علی پارسائیان وسیدمحمداعرابی 1377). تهران: انتشارات دفتر پژوهشهاي فرهنگی. – سرمد،زهره؛بازرگان،عباس وحجازي،الهه. ( 1394 ) روشهاي تحقیق درآموزش قرآن رفتاري. تهران: انتشارات آگه. – سرمد،زهره،بازرگان،عباس وحجازي،الهه. ( 1391 ) روشهاي تحقیق درآموزش قرآن رفتاري. تهران: انتشارات آگه. – سرمد،ز.،بازرگان،ع. وحجازي،ا. ( 1389 ). روشهاي تحقیق درآموزش قرآن رفتاري. تهران: انتشارات آگه |
زمان: 5 دقیقه |
|